Automatisch e-mail verzenden na indienen formulier werkt ineens niet meer met Chronoforms 7

martiennaarding923 23 Dec, 2025

Sinds ongeveer 10 dagen worden er ineens geen e-mails meer verzonden na het indienen van een formulier. De ingediende formulier zijn wel te zien in Chronoforms zelf.  Ik heb geen instellingen gewijzigd in Chronoforms en/of Joomla. Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken? Ik heb al geconstateerd dat het niet als spam wordt tegengehouden. Het gaat om een Joomla 5 website.

Max_admin 24 Dec, 2025

Hi martien

Most probably your web server mail settings have changed, are you using PHP mailer or SMTP ?

Does your Joomla send the test mail when you test it at the Joomla Global Configuration ?

Max, ChronoForms developer
ChronoMyAdmin: Database administration within Joomla, no phpMyAdmin needed.
ChronoMails simplifies Joomla email: newsletters, logging, and custom templates.
martiennaarding923 24 Dec, 2025

Hallo Max,

Hartelijk dank voor de reactie. Op de website gebruik ik PHP Mailer en en de Joomla test (vnuit de algemene Joomla configurate) werkt wel.

Zou mijn probleem opgelost kunnen zijn met Chronoforms versie 8?

Vriendelijke groet,

Martien Naarding

Max_admin 24 Dec, 2025

if this is the case then your Email action may have wrong settings, you need to set the Recipients to match the Recipients of the Test Mail in your Joomla Global Config, also remove any CC, BCC, From or Reply settings

Does this make it work ?

ChronoMails simplifies Joomla email: newsletters, logging, and custom templates.

Helaas, ik krijg het niet goed. Er is niets veranderd aan de instellingen van mijn e-mailactie.  Ik heb wel geprobeerd om de ontvanger gelijk te maken aan de ontvanger van de testmail maar het maakt geen verschil.

Zou het iets te maken kunnen hebben met de Google recaptcha? Lijkt me vreemd omdat de formulieren wel foutloos binnenkomen maar alleen de mail niet werkt.

Zal ik Chronoforms 8 toch maar proberen of zal dat niets veranderen?

Max_admin 24 Dec, 2025

You can install v8 on the same website and add an Email action with the least settings, this means Recipient, Subject and default Body, check if it works ?

v8 is generally better.

https://www.chronoengine.com/faqs/chronoforms/chronoforms8/how-to-add-an-email-to-your-contact-form-in-chronoforms8

Answer
1 Likes

Ik ga het vanavond proberen. In ieder geval wens ik u alvast fijne feestdagen.

Edit:

Dag Max,

Met Chronoforms 8 een testformulier geprobeerd en daarbij werkt de e-mail wel. Hoewel we de oorzaak niet hebben gevonden waarom versie 7 het niet meer doet kan ik nu wel verder.

Dank voor de hulp.

Martien Naarding

Max_admin 25 Dec, 2025

Hi Martien

Great, I'm glad v8 worked better for you!

Happy holidays! 😊

Post a Reply